DAY BY DAY IN LONDON

11. 11. 2015     sekce: Akce školy     autor: Hana Purgertová     tisk: tisk článku

Day By day in London

1st DAY   SUNDAY  11th November 2015

7:30: opravdu odjíždíme krásným žlutým autobusem do Londýna. 40 žáků a 3 učitelky cizích jazyků se vydávají na vzdělávací a poznávací zájezd do Velké Británie, přesněji do Anglie. Cesta přes naši republiku ubíhá rychle, v Litomyšli nastupují naši páni řidiči David Zářecký a Luboš Lněnička. V Praze vyzvedáváme paní průvodkyni Moniku Postbieglovou,  a ta se hned ujímá své role: povídat nám kudy jedeme, upozorňovat nás na zajímavosti a taky trochu nás zkoušet, co už sami známe nebo víme ze školy.

14:38 přejíždíme naše státní hranice a vjíždíme do Německa. Dozvídáme se několik informací o našem západním sousedovi, ale v myšlenkách jsme všichni v Londýně, na který se ohromně těšíme. Projíždíme také Nizozemskem, Belgií a přes Francii se dostáváme k přístavu Calais, kde už čekají trajekty na plavbu přes kanál La Manche. My jedeme lodí společnosti P&O Ferries. Poplujeme 1 a půl hodiny, takže si plavbu užíváme a prozkoumáváme celou loď.

2nd DAY   MONDAY 2nd November 2015

3: 50 Jsme na lodi. Při nákupu suvenýrů se přihodí zajímavá situace, kdy prodavač vrátí nesprávnou sumu peněz. Kamery však vše zachytí a situace se vysvětlí. Prodavač se usmívá a přeje nám: Happy day!

Po chvíli vjíždíme do britského přístavu Dover a měníme si čas. Ručičky hodin posouváme o 1 hodinu dozadu, jedeme po levé straně.

4:45 naše chodidla vstupují na půdu Britského království. Jsme na odpočívadle, kde jsou toalety a občerstvení, a tak vykonáváme ranní hygienu a někteří z nás se převlékají do civilizovanějšího oblečení. Někomu v autobuse se rozbila toaletní voda Playboy, takže všichni pěkně voníme.

5:15 vydáváme se směrem k Londýnu.

6:21 už jsme v Londýně, balíme si věci na celý den a chystáme se na prohlídku města.

6:45 přecházíme Westminster Bridge a pozorujeme budovy britského parlamentu a obě známé věže Big Ben a Victoria Tower.

7:00 za zvuku zvonu na věži Big Ben, ten zvon se jmenuje Ben Hall, procházíme okolo Westminsterského opatství a povídáme si o historii Londýna. Trávník u budovy je posetý symbolickými hroby s červenými máky - Poppy. Vlčí máky jsou symbolem pro padlé vojáky 1. světové války.  11. listopad je Dnem válečných veteránů, dnem věnovaným jejich památce.  A vždy nejbližší neděle 11. 11. je pak Dnem vzpomínek – Remembrance Day. Mnoho Londýňanů mělo v klopě kabátu nebo na oblečení právě symbol vlčího máku.

7:35 kráčíme širokou ulicí White Hall a přicházíme k významné budově Downing Street 10. Doufáme, že zahlédneme ministerského předsedu Davida Camerona. Bohužel Nic! Zřejmě ještě není vzhůru:-D

7:41 jsme u White Hall Palace a hledáme královské irské koníky Household Cavalry. Ale i na ně je ještě příliš brzy a tak doufáme, že je potkáme později.

7:55 Hurá! Otevírají toalety v St James´s Parku, Entry free! Hurray podruhé :-! Někteří už mají velkou chuť na řízky, tak dáváme přestávku a s chutí se pouštíme do dobrot z domova. Zároveň plníme úkol – naučit se pojmenovat 10 druhů ptáků, které můžeme vidět na krásném jezírku.

9:10 Buckingham Palace – na hradě vlaje jen britská vlajka, takže královna není přítomna. Musela by vlát standarda jejího veličenstva.

9:50 procházíme obloukem Arch Admirality.

9:55 jsme na místě bývalých stájí a polí, na náměstí Trafalgar Square,  uprostřed je monumentální sloup se sochou admirála Nelsona.

10:00 vstupujeme do National Gallery. Máme si zapamatovat jeden obraz a jeho malíře.

11:30 rychle se přesouváme zpátky k White Hall, abychom zhlédli výměnu královských stráží. Na černých koních sedí muži v modrých kabátcích a v červených kabátcích. Ceremoniál střídání stráží trvá půl hodiny. Působivý rituál se opakuje už přes 350 let. Tradice trvá od dob Karla II. Ten tvrdil, že černý kůň na bitevním poli budí větší hrůzu. A znovu zpět na Trafalgarské náměstí, okolo nás frčí červené autobusy. Jdeme ke kostelu Svatý Martin v polích a pozorujeme pouliční komedianty, kteří dotvářejí neodmyslitelnou atmosféru velkoměsta.

12:00 vítá nás náměstí Leicester Square se sochou Williama Shakespeara, moderní budovou kina Odeon a obchodem se známými M&M'S Chocolate Candies.

13:00 vyrážíme do Covent Garden. Proplétáme se mezi spoustou lidí JAM JAM JAM EVERYWHERE. Zastavujeme se v obchodě na DRINK.

14:00 Zájemci mohou navštívit muzeum transportu, ostatní se procházíme po tržišti, posloucháme místní komedianty a užíváme si odpolední Londýn.

15:00 vydáváme se k Temži, přecházíme přes řeku a kocháme se výhledy na známé budovy – Gherkin-Okurka, Canary Wharf, Shard-Střep. U londýnského oka nás už čeká autobus a my se vydáváme do Bexleyheath, kde budeme ubytováni v anglických rodinách.

18:00 chystáme si kufry, znovu si říkáme jména rodin, kde budeme spát a opakujeme si všechny užitečné pokyny.

19:00 přijíždí pro nás maminky nebo taťkové našich hostitelských rodin. Všichni se těšíme, ale zároveň trošku bojíme, zda to zvládneme.

3RD DAY   TUESDAY  3rd November 2015

8:00 všichni spokojeně usedáme do autobusu a vydáváme se do univerzitního města Cambridge. Zaslechnuto: …my máme vysoké postele! … my jsme spaly s kočkou! ... my jsme měli zmrzlinu! … my zase pohár … my špagety … my pizzu … naše rodina má velikého Budhu! … no a co, naše rodina má 2 psy a 1 černouška! … my máme obrácené kliky! … nám řekli, ať si udržujeme pořádek a že nemáme třískat dveřmi od auta, protože mají nový Mercedes! … nám řekli, že nemáme kouřit! … a my, že nemáme skákat po postelích! … my máme 1metr vysoké postele! … nejlepší bude, když nám to vyfotíš!

9:15 zastavujeme na pumpě a děláme si hygienickou přestávku, nakupujeme si pochutiny, neboť zásoby z domova pomalu docházejí.

9:45 opět jsme všichni VČAS v autobuse a těšíme se do Cambridge. Sluníčko svítí a je teploučko. Vzadu v autobuse se někdo raduje, že už má dárek pro brášku – DARTH  VADERa  ze STAR WARS.

10:00 jsme v Duxford a využíváme nabídky našeho pana řidiče prohlédnout si vojenské a letecké muzeum i letiště.  Všichni využívají šanci vstoupit do nitra letadla Concorde.

13:00 blížíme se ke Cambridge,  povídáme si o vzniku kolejí a o slavných lidech, kteří zde studovali. Celý odpolední výlet si patřičně užíváme, vyhlídka z kostela St Mary je úžasná. Dokonce se dostáváme i dovnitř jedné z kolejí a v kapli nám hrají varhany.

19:00 hurá do „našich“ rodin.

4TH DAY   WEDNESDAY  4th November 2015

8:15 jsme natěšeni na dnešní den, protože nás čeká muzeum voskových figurín a London Eye. Povídáme si, co zajímavého se dělo v rodinách a co jsme večeřeli – někteří večeřeli česnekovou omáčku, někteří zkusili fish and chips /rybu a hranolky/ - Angličané toho sní kila. Cesta trvá nekonečně dlouho, a tak se dozvídáme zajímavosti o osídlování   Londýna a o panovnících Spojeného království.

9:00 vjíždíme do tunelu 1.491yds dlouhého, několikrát zalomeného, prý, kdyby byl rovný, koně by se splašili, protože by viděli světlo na konci tunelu a tryskem by uháněli k němu :-O

11:00 – 13:30  jsme v muzeu voskových figurín, super! Škoda, že horrorová chodba byla uzavřena :-C

14:00 London Eye – kocháme se nádhernými výhledy na Londýn a zkoušíme se v poznávání budov – je to lehoučké, už to všecičko známe!

17:00 překvapení!!! Jedeme se podívat na bariéry na Temži. Slouží jako ochrana před povodněmi.

18:15 přijíždíme na meeting point, uklízíme autobus, říkáme si plán na další den.

5TH DAY   THURSDAY  5th November 2015

7:50 holky oznamují zajímavou zprávu, že se jim spálily u snídaně tousty a spustil se alarm. Paní domácí se prý jen smála. Naštěstí!

8:00 dnes vyjíždíme přesně, a to díky tomu, že holky pomáhaly oblékat děti v anglické rodině: -) a přijely tedy včas. Dopoledne nás čeká návštěva historického Rochestru. Cestou si povídáme o hrabství Kent a o vpádu Římanů na území Anglie. Nezapomeneme navštívit i muzeum Charlese Dickense. Nakupujeme suvenýry a vynikající želé bonbóny s podivnými příchutěmi – některé jsou jen pro silné povahy!

12:45 vyjíždíme z bran Rochesteru, do Londýna to máme 29km. V buse je dobrá nálada a ozývá se super hláška: Bolí mě vlasy! Všichni se šíleně chechtají a těší se na první výuku v angličtině.

14:30 začíná škola! Výuka je srandovní a naši 3 učitelé jsou fajn. Vše zvládáme, učitelé nás chválí. Přestávku máme jen 5 minut, všichni si hlídáme 3 pravidla: 1- mluv jen anglicky 2- buď ve výuce včas 3-ve výuce nejez, pít můžeš, ale jen vodu.

6TH DAY   FRIDAY  6th November 2015

8:05 jsme znovu na trase do Londýna. Dnes navštívíme přírodovědné muzeum. Cestou si připomínáme včerejší oslavy Gunpowder Fest – nebo-li  Guy Fawkes Gunpowder Day, kdy chtěl Guy Fawkes a jeho přívrženci vyhodit parlament do povětří. No a my jsme si mysleli, že ty ohňostroje jsou na naši počest :-D. Do centra Londýna je to 16 km, ale cesta trvá do 10 hod.

10:10 jdeme se podívat na Albert Royal Hall, kde zpívali Beatles nebo Adele a pomník prince Alberta, manžela královny Victorie I. v Hyde Parku.

10:20 stoupáme si do dlouhé řady a trpělivě čekáme než vstoupíme do budovy National Science Museum.

10:30 už jsme vevnitř a můžeme se vrhnout do prohlídek pavilónů – Darwinova expozice teorie evoluce, savci, ptáci, plazi, ryby, fosilie, hmyz, ekologie, planeta Země. Škoda, že je tak málo času, dalo by se tu bádat celý den.

12:45 rychle do autobusu a jedeme na druhou část anglické výuky. Všichni se posilňujeme svačinami. Dnes je to pohodička, víme do čeho jdeme a docela se těšíme, i když je jasné, že to bude opět velmi náročné.

7TH DAY   SATURDAY  7th November 2015

7:30 loučíme se s „našimi“ rodinami, slyšíme chválu na naše děti LOVELY CHILDREN, nakládáme kufry a jedeme na poslední prohlídku Londýnem. Cats and dogs are falling down nebo-li leje jako z konve.

8:00 Počasí se moudří, snad se nám to dnes vydaří. Naše kroky vedou přes Tower Bridge k radnici, okolo Hay ´s Gallery, míjíme loď korzára Francise Drakea, zastavujeme se u Shakespearova divadla Globe, mrkneme na Tate Modern gallery a po pěším mostě jdeme k druhé největší katedrále na světě St Paul´s Cahtedral, která je 108 m vysoká a nechal ji vystavět vynikající stavitel Christopher Wren.

10:30 Naše prohlídka katedrály může začít. Prohlížíme kryptu, lodě katedrály, a všichni se těšíme na výstup po 259 schodech. Na šeptající galerii si zkoušíme, zda se opravdu uslyšíme na vzdálenost 53 metrů – funguje to! Skoro všichni se odvažují jít až na úplný vršek katedrály a tam je teprve rozhled na celičký Londýn. Začíná foukat a pršet, rychle spěcháme dolů.

12:45 opouštíme katedrálu a pomalu se loudáme k historickému Toweru. Dost prší, ale my to dáváme díky naší usměvavé průvodkyni Monice.

14:05 nasedáme do Clipperu, rychlé lodi, která nás odváží na Greenwich. Procházíme pěším tunelem 16m pod Temží na Psí ostrov. Nahoru už jedeme výtahem, fakt nás bolí nohy. Prohlížíme si starý flipper Cuty Sark, nakupujeme zásoby na cestu zpět a ještě zvládáme poslední námořnické muzeum. Na kopci Greenwich míjíme značku nultého poledníku, užijeme si nádherný výhled na Londýn a smutně jdeme k autobusu. Rozveseluje nás vůně párků. Večeříme a usazujeme se na svá sedadla.

17:20 ByeBye London!

21:15 na lodi to pěkně hází:-(

22:40 už jsme ve Francii, v Calais a jedeme vpravo!

8TH DAY   SUNDAY  8th November 2015

9:16 jsme doma v ČR. Klimbáme nebo spíme.

17:05 Hranice – a jsme doma, hurá naši rodiče!